Hvezdáreň Júlia - alebo keď píšeš sci-fi, ale o vesmírnych faktoch si si nie tak istá

septembra 12, 2019


  Niekedy sa s kamarátkou ktorá tiež píše celkom zabávame, ako si niektorí ľudia myslia, že napísať fantasy a sci-fi je vlastne malina. Veď si len vymýšľame. Nepochybujem, že veľa ľudí dá za rok aj dve knihy akoby to bola naozaj malina, ale ja k nim teda rozhodne nepatrím. Popri práci a všetkom mi to ide ako slimákovi a napríklad taký môj ocino si z toho občas robí srandu ako mi to trvá. (niežeby to aj tak mal čítať :D Nečítal od vojny ako mi povedal a ešte k tomu sci-fi, no to isto :D)
  
  Nebudem klamať, keď som vymýšľala Anarchorance , moc som si s faktami nelámala hlavu. O vesmíre toho veľa neviem, moc ma nikdy nezaujímal. Maximálne tak zdvihnem hlavu keď je jasná nočná obloha, ako pekne svietia hviezdy. Nerozoznám ale nijaké súhvezdie, nesledujem dokumenty a celkovo mi je skutočný vesmír vzdialený. Dokonca aj čo sa kníh týka, čítam hlavne fantasy a sci-fi len málo. 
    Potom ale prišlo na písanie a prirodzene, dobrým kamarátom sa stal Google. Typy galaxií, jednotlivé sféry okolo galaxie, mesiace, dve slnká, planéty čo sa okolo Slnka točiť nemusia... Odrazu to už také prosté nebolo.  Aj keď príbeh nie je o nijakom poletovaní vo vesmíre medzi planétami, ale o postavách a dianí na niekoľkých z nich, občas mi tie informácie je treba. Čo som nevedela, to som si vymyslela a no...kamarátka editorka potom vyjadrila názor, že by sme si mali spraviť nejaký výlet do hvezdárne, lebo sa jej tam niektoré veci nezdajú. 

  A keďže "vesmír" mi prial skôr ako som knihu písať vôbec začala, počas vysokej školy som mala možnosť spoznať pána Vladimíra Bahýla. Mala som s ním voliteľný predmet o vesmíre a už vtedy sme tam so spolužiakmi radi chodili jeho výklad počúvať. Keď je niekto pre niečo  zanietený, hneď je to poznať a človek potom neberie ani hodinu ako nejakú povinnosť. (aj keď dobre, vstávanie na siedmu ráno ani vtedy nie je ľahšie :D)
  V tom čase som nemala potuchy že tento pán spolupracuje s NASA, iba to, že má doma na dvore svoju vlastnú hvezdáreň. Preto teraz keď som uvažovala koho sa popýtať na tieto vesmírne veci, napadol ma ako prvý a povedala som si, že prečo mu neskúsiť napísať. Písala som mu po polnoci, no lebo nočný ja tvor a hneď ráno, čo som ani nečakala, som od neho mala pozitívnu odpoveď.

  Stal sa toho trojčlenný výletík s ponukou nočného pozorovania Saturnu alebo Mesiaca a veľmi milý a poučný rozhovor. Mala som vypísané nejaké otázky a ak si hovoríte, že vedec sa musel dívať na nejaké sci-fi hlúposti veľmi pochybne, tak vôbec, práve naopak. Ešte som sa dozvedela aj o teórii rýchleho cestovania vesmírom ktorá ako hypotéza naozaj existuje, aj to, ako ľahko by mohla byť na inej planéte napríklad fialová tráva :D Môj zápisník je hneď plnší o kopu poznámok :D

  Ak by niekoho inak zaujímali tieto vesmírne veci, určite návštevu vo Zvolenskej Slatine odporúčam. Okrem toho že je pán Bahýl kapacita, je to aj nesmierne milý a povzbudivý človek. (aj jeho pani manželka, ktorú sme mali možnosť stretnúť :) ) 
  
  Čo vy? Hľadáte si informácie do príbehov len  cez internet, alebo ste za nimi tiež podnikli nejaký výlet? 




You Might Also Like

0 komentárov